Välkommen till
Gotlands Bryggeri!

Eftersom den här webbplatsen innehåller information om alkoholhaltiga drycker så måste vi försäkra oss om att du är 20 år, eller äldre.

Prisbelönt design från Gotlands Bryggeri

1/1

Gotland har blivit ett stort varumärke och uppmärksammas inte minst som eget mat- och dryckesdistrikt. Gotlands bryggeri är ett av öns mest framgångsrika företag med öl som älskas av många! Efter årets designförändring, där all vår öl fått nya kläder, är det roligt att berätta att vi tagit hem flera tunga internationella designpriser. Senast i raden The One Show, Fab Awards och Dieline Awards.

– Vi har nyligen genomfört ett omfattande designprojekt tillsammans med Neumeister som är en av Sveriges ledande design- och varumärkesbyråer. De hade formgivit mycket öl och delar vår passion för både varumärket och drycken, säger Tobias Leander på Gotlands Bryggeri.

Bryggeriets nya design har redan vunnit flera tunga internationella designpriser.

– Designen meriterades bland annat i klassiska The One Show i New York och vann första pris i både FAB Awards i London och The Dieline Awards i Chicago. Det kändes extra roligt att vinna över det legendariska ölvarumärket Budweiser, säger Neumeisters Mattias Lindstedt som är glad över framgången.

Mattias är Creative Director och har varit ansvarig för det omfattande projektet med uppgift att förnya uttrycken.     

– Vi ville lämna craft-ölens estetik och effektsökeri för att istället skapa ett eget, gotländskt kvalitetsuttryck som framhäver varumärkets och produkternas höga kvalitet och som inte behöver skrika, förklarar han.

Det kändes också viktigt att kommunicera alla positiva associationer till Gotland. Produkternas design utstrålar nu gotländsk naturlighet, ett hårt och noggrant arbete samt bryggarlagets passionerade intresse för öl.

Raukar, ruiner och surfingbrädor

– Etikettens ikoniska valvform är grundelementet i den nya logotypen. Stilrena illustrationer med en ibland lekfull glimt får spegla livet och naturen på Gotland. Det är allt från raukar till surfingbrädor. Och självklart har den kraftfulla bulldogen sin givna plats, säger Mattias.

Färgskalans inslag av kimrök är delvis inspirerad av Visbys gamla apotek från 1200-talet. Det går i en behagligt blå-grå ton med inslag av grönt. Den typografiska hanteringen i sobert guld antyder att det inte är vilket öl som helst som ska serveras.

– Vi är oerhört nöjda med vårt varumärkes nya uttryck, säger Tobias Leander. Designen har verkligen lyckats fånga det lokala bryggeriets gotländska själ och den höga kvaliteten.

 

Designtävlingar

Fab Awards:

https://fabnews.live/gotlands-bryggeri-brand-packaging-redesign/

https://fabawards.com/about/

Dieline Awards:

https://thedieline.com/blog/2019/5/8/announcing-dieline-awards-2019-first-place-winners

http://dielineawards.com/

Internationell öltävling

Meineger Craft beer award:

https://www.meininger.de/en/craft-beer-award